5 groeikansen door webshop gekoppeld aan voorraadsysteem

5 groeikansen door webshop gekoppeld aan voorraadsysteem

De consument weet de weg naar online shops steeds beter te vinden en ook in de zakelijke markt rukken webshops op. Geen marktsector kan er nog aan ontsnappen. En natuurlijk wil jij mee, want e-commerce neemt komende jaren een grote vlucht. De gouden combinatie is je webshop koppelen aan je voorraadsysteem. In dit blog lees je 5 tips voor groei hierdoor.

Koppelen

Het is allereerst zaak om je webshop te koppelen aan je voorraadsysteem. De combinatie van een webshop en voorraadinformatie biedt namelijk allerlei mogelijkheden om kopers te trekken én vast te houden. In een B2B-omgeving kan je de voorraad per klant (gereserveerde voorraad) of per webshop benoemen. Misgrijpen behoort tot het verleden omdat voorraad altijd, voor alle kanalen, up to date is. (je koopt natuurlijk op tijd in op basis van deze actuele informatie). Eenmaal gekoppeld, ontstaan mooie kansen op groei

  • Vergroot je aanbod via dropshipment
    Je zet producten in je webshop en geeft aan dat ze op voorraad zijn terwijl ze niet fysiek bij jou in het magazijn liggen. Door de order door te geven aan een andere leverancier (dropshipment) kan je klanten toch bedienen. Werk je met dropshipment, dan heb je geen of minder opslagkosten en vergroot je jouw assortiment.
  • Publiceer de levertijd
    In plaats van het voorraadniveau publiceer je de levertijd van een product. Dat is handig als je het product niet op voorraad hebt en ook geen snelle levertijd via dropshipment kan bieden. Door informatie te verschaffen over de levertijd, is de kans kleiner dat klanten weggaan dan wanneer je meldt dat een product niet op voorraad ligt. Voor consumenten wil je voor sommige producten wellicht schaarste creëren. Voor je business-to-business klanten is dit niet handig. Voor deze doelgroep is het beter om altijd de levertijd te tonen in plaats van voorraadinformatie. Belangrijk is in ieder geval dat je betrouwbare informatie geeft, want anders gaan kopers eenvoudig naar een andere leverancier of webshop.
  • Bied je producten via meerdere kanalen aan
    Het loont de moeite om je producten aan de bieden op platforms van derden, zoals bol.com, Zalando, Amazon en Alibaba. Omdat deze grote e-commerceplatforms hun eigen marketinginspanningen leveren om klanten te trekken, kun je daar als groothandel van profiteren. De kosten voor de aanwezigheid op deze platforms zijn misschien wat hoger. Maar het biedt je de mogelijkheid om bezoekers te laten doorklikken naar je eigen site, waar jouw complete assortiment zichtbaar is. Daar kan je extra diensten etaleren: uitgebreid advies en persoonlijk contact bijvoorbeeld.  
  • Besteed meer aandacht aan grote klanten
    Door je webshop aan je voorraad te koppelen ontlast je je verkopers. Ze hoeven immers ze minder handelingen te doen. Ze krijgen minder vragen over beantwoorden over toepasbaarheid van producten, prijzen, beschikbaarheid, etc. Die informatie staat namelijk in de webshop. Je verkopers kan je zo inzetten op strategische doelen, of op het succesvoller maken van grote klanten.

Je ziet het, door je voorraadsysteem te koppelen aan je webshop neemt je administratielast af en onstaan kansen op groei. Je krijgt er allerlei mogelijkheden bij om je klanten te binden en conversie te realiseren.