09 jan Zo verovert Colombiaans herenondergoed Europa
Janwillem de Kwaasteniet wilde na een carrière als expat voor een Nederlands handelshuis in levensmiddelen in 2008 zelf gaan ondernemen. Tijdens een rondreis in Colombia kwam hij in aanraking met hoge kwaliteit ondergoed en zag er brood in. Hij sloot contracten met de fabrikanten en kreeg het exclusieve distributierecht in Europa van twee heren ondergoedmerken.
Afwijkende maten
In 2010 startte hij de handel via een webshop en aan exclusieve kledingzaken. De focus op kwalitatief herenondergoed bleek een goede keuze. Via social media en Google groeide zijn bekendheid. “Het herenondergoed dat ik verkoop heeft een hoog draagcomfort en is beter voor de potentie van de man”, vertelt Janwillem. “Ze zijn door medisch specialisten ontwikkeld. Colombia staat bekend om zijn goede textielsector en dat merk je als je de onderbroeken draagt.”
Vergroten bereik
Colomoda ging verder met de handel in herenonderbroeken: aan particulieren via de webshop Men Want More. Voor retailers is er een b2b-webshop. “Ik wil me concentreren op het vergroten van mijn bereik”, zegt Janwillem. “Daarom wil ik administratief werk helemaal wegautomatiseren. Het afhandelen van orders heb ik uitbesteed aan een fulfilmentbureau. Ik wilde me puur richten op onderhandelen met leveranciers en er voor zorgen dat mijn ondergoed in steeds meer speciaalzaken komt te liggen.”
Koppelen
Janwillem, die beperkte kennis heeft van IT, besefte wel dat hij IT nodig heeft om zijn groeiambities na te jagen. In 2017 is hij zich tijdens een beurs gaan oriënteren op een voorraadsysteem dat koppelbaar was met zijn Magento webshop. Reden was een groeispurt van 30% waardoor het administratieve werk flink toenam. Al stuurde Janwillem bonnen en facturen direct naar zijn accountant. “Ik wil zo min mogelijk met boekhouden te maken hebben”, zegt Janwillem stellig. “Toch wil ik inzicht. Daarom wil ik dat verkopen uit mijn webshop automatisch in de boekhouding komen. En dat mijn voorraden direct worden bijgewerkt.”
Direct bijwerken voorraden
De keuze viel op Exact Online voor Handel vanwege de koppelingsmogelijkheden. De webshop is gekoppeld waardoor verkopen automatisch boekhoudkundig worden verwerkt. Ook de voorraden worden direct bijgewerkt. De aflettermodule van Dealer4dealer zorgt ervoor dat binnengekomen betalingen via de webshop ook automatisch en correct worden verwerkt in de boekhouding. Janwillem besteedt nu zo’n 2 dagen per kwartaal aan de boekhouding. Hoewel dit meer is dan ooit, omdat zijn accountant de boekhouding deed, heeft de ondergoedondernemer inzicht.
Inzicht in verkopen
“Ik zie direct wat de voorraadposities zijn en kan tussentijdse verkoopanalyses draaien. Daarop kan ik mijn inkoop aanpassen zodat ik niet met een te grote of te kleine voorraad zit. Ik zie precies wat ik van een bepaalde collectie heb verkocht. Die gegevens had ik niet, maar nu kan ik dus veel sneller beslissen op basis van die gegevens. Bijvoorbeeld om extra in te kopen als een collectie goed loopt. En te stoppen als er te weinig interesse voor is.”
Koppelen
Janwillem, die in in 2018 ongeveer 16.000 luxe heren onderbroeken verkocht, wil nu zijn afzetgebied te vergroten en gaat zijn webshop koppelen aan Amazon.com. “Over 3 jaar wil ik dat de onderbroeken bij nog meer winkels in Europa komt te liggen. Daarbij wil ik me puur bezighouden met marketing, inkoopmanagement en contact met winkeliers. De rest delegeren en automatiseren. Met Exact heb ik daarvoor een goede basis.”