10 aug Hoe MW Bedrijfskleding dankzij automatisering geen steken meer laat vallen
MW Bedrijfskleding kleedt ruim 5000 klanten vanuit de ‘mooiste showroom van Nederland’, een beleving op het gebied van bedrijfs- en promotionele kleding”. Sinds begin dit jaar zijn de productieplanning en het -proces geautomatiseerd waardoor alle medewerkers weten wat hun taken op welk moment zijn. Lees hoe MW Bedrijfskleding tijd bespaart, fouten voorkomt en grip op het productieproces heeft.
Op maat gemaakt
Het 18-jarige MW Bedrijfskleding heeft een assortiment van meer dan 250.000 artikelen. Per week verwerkt het 150-200 orders. Die bestaan uit enkele tot honderden kledingstukken met een gedrukt of geborduurd logo, of compleet maatwerk. Voor elke doelgroep is een aparte showroom met het assortiment aan kleding: van horeca tot sport, van zakelijk tot zorg, van industrie tot retail.
Aangenaam herkenbaar
De website fungeert als lead generator, waarbij potentiële klanten worden verleid tot een bezoek aan de overweldigende showroom in Leek.“Bedrijfskleding is en blijft persoonlijk”, vertelt Melvin Oenema, medewerker bij MW Bedrijfskleding.
“Daarom hechten we aan persoonlijke benadering waardoor onze klanten aangenaam herkenbaar zijn.” Klanten kunnen via de portal online hun herhaalbestellingen doen. De vijf borduurmachines draaien wekelijks zo’n 2000 borduringen, variërend van 1.500 – 80.000 steken.
De productie van maatwerkkleding vindt plaats in Europa of het verre oosten en kent een langere levertijd. Omvangrijke orders kunnen een planning hebben die bestaat uit maximaal 16 fasen.
Memoblaadjes
MW Bedrijfskleding wilde graag realtime inzicht in elke fase van het productieproces vanwege het toenemende aantal orders en de focus op klanttevredenheid. Dat inzicht was er niet en veel werd nog bijgehouden in Excel lijstjes en op memoblaadjes. Veel kennis van het productie- en planningsproces zat in de hoofden van de medewerkers. Dat moest anders.
“We wilden inzicht in welke orders er wanneer de deur uit gaan, welke orders worden wanneer geproduceerd en afgewerkt. En dit ook visualiseren richting medewerkers op schermen. Hiermee willen we voorkomen dat iedereen op elkaar zit te wachten vanwege onduidelijkheid over de voortgang van de verschillende fasen van het proces.”
Inzicht in elke fase
Om dit voor elkaar te krijgen, moest MW Bedrijfskleding over op een ERP-systeem dat in de cloud draait. Begin 2018 heeft MW Bedrijfskleding Exact Online voor Productie met daaraan gekoppeld vPlan in gebruik genomen. Via dashboards hebben medewerkers inzicht in alle fasen van het productieproces en de planning. Ze weten wanneer ze aan welke order moeten beginnen.
“Dit alles is mooi gevisualiseerd met een stoplicht wat het zeer duidelijk maakt voor mensen op de werkvloer waar ze aan toe zijn.”
Productiecapaciteit benutten
Het aantal borduursteken bepaalt de duur van het orderproces, vervolgt Melvin. De borduurmachines draaien op 800 toeren per minuut. Het productieproces van een logo van 8000 steken duurt dus tien minuten. Daarbij komt nog de voorbereiding van de machine. Deze voorbereidingstijd was niet inzichtelijk. Bovendien wilde MW Bedrijfskleding de productiecapaciteit van de borduurmachines goed benutten.
Geen verloren uurtjes meer
De nieuwe automatisering, vPlan geïntegreerd in Exact Online voor Productie, maakt dit mogelijk. “Het productieproces is niet alleen inzichtelijk, we kunnen ook schuiven met de planning om orders nog beter op elkaar aan te laten sluiten en onze klanten nog beter te helpen, tegen lagere kosten”, zegt Melvin. “Hierdoor hebben we geen verloren uurtjes meer maar kunnen alles goed plannen, hebben meer overzicht en controle over zaken in het proces die niet kloppen. Machines staan niet onnodig stil dus besparen we geld.”
Goede begeleiding
Melvin geeft nog wel een advies: “Productiemedewerkers hebben wel een goede begeleiding nodig in de nieuwe werkwijze. Elke verandering, hoe klein ook, kan op sommigen een grote impact hebben. Begeleid medewerkers daarom goed.”