31 jul Oriqo: ‘De nicheshops converteren veel beter’
Om makkelijker een nieuwe doelgroep te bereiken, lanceert Oriqo de komende maanden 45 nicheshops. “Met een specialistische shop winnen we eerder hun vertrouwen, wat resulteert in een hogere succesratio”, aldus algemeen directeur John Esmeijer.
Van bijproduct naar hoofdproduct
Dat Oriqo is uitgegroeid tot een belangrijke speler op het gebied van ophangsystemen, is eigenlijk puur toeval. Samen met zijn neef begon John 13 jaar geleden een handel in platte televisies, de ophangbeugels waren slechts een bijproduct. Toen de verkoop van het hoofdproduct echter terugliep, besloten ze de markt nog eens grondig te onderzoeken. Wat bleek: het bijproduct was veel interessanter.
Ruim 40.000 orders per jaar
Jaarlijks worden er ruim 40.000 beugels verkocht in 9 Europese landen. Slechts 20 procent van de orders blijft in Nederland, waardoor het bedrijf niet afhankelijk is van de thuismarkt. In alle afzetgebieden levert Oriqo zowel aan consumenten als aan resellers. Ook de 45 nicheshops, die samen met een afnemer als een joint venture worden gelanceerd, moeten meerdere doelgroepen bedienen. “We zullen de consument zeker niet passeren, maar we willen er hoofdzakelijk grote afnemers als hogescholen, hotelketens en drogisterijen mee bereiken.”
‘Nicheshops converteren beduidend beter’
De eerste 2 specialistische shops zijn al uitgerold en John noemt de resultaten veelbelovend. “We merken dat we hiermee veel sneller het vertrouwen van de klant winnen.” Hij vertelt dat de verkoopcijfers op het hetzelfde aantal bezoekers bijna 10 keer hoger zijn. Dit komt enerzijds door de betere conversie, maar klanten besteden er ook behoorlijk meer. En wanneer je eenmaal op het lijstje van een bepaalde keten staat, kan het volgens John snel gaan. Onlangs verkocht hij een tv beugel aan een lokale Van der Valk, inmiddels worden al hun ophangsystemen bij Oriqo besteld.
Eind dit jaar 55 webwinkels
Om de verschillende doelgroepen te bereiken, maakt Oriqo gebruik van diverse kanalen. Wanneer alle 45 nicheshops zijn gelanceerd, heeft het bedrijf in totaal 55 webwinkels. Daarnaast is er nog de samenwerking met de resellers en wordt een deel van het assortiment verkocht via nationale en internationale marktplaatsen. “Bij voorkeur verkoop ik alles via mijn eigen kanaal, maar het valt niet te ontkennen dat de internetgiganten een steeds belangrijker marktaandeel in handen hebben. En waar mijn klant is, zit ik ook.”
Versneld overgestapt op Exact Online
Met al deze verkoopkanalen zijn gestroomlijnde processen erg belangrijk. Om precies te weten wat de kosten en baten per kanaal zijn, gebruikt Oriqo Exact Online voor Handel.
“Per shop zien we niet alleen wat de algehele resultaten zijn, we hebben ook meer inzicht in zaken als de advertentiekosten, de verkoopprovisie en vervoerskosten.” Oriqo maakte eerst gebruik van een ander systeem, maar vooral het maken van rapportages bleek erg tijdrovend. “Toen we merkten dat Exact Online gebruiksvriendelijker is en bovendien sneller ontwikkelt, zijn we vorig jaar versneld overgestapt.”
‘Het orderaantal zal flink stijgen’
RedAnt faciliteerde de gewenste koppelingen en bracht ze samen in het platform Flows. “Hiermee kunnen we weer eenvoudig onze orderstromen beheren, hoeveel het er ook zijn. En ook niet onbelangrijk: we hebben altijd de meest actuele verkoopcijfers paraat.”
Deze cijfers worden onder meer gebruikt om een prognose te maken van de verwachte orders. Het productieproces van het eigen label kan oplopen tot 4 maanden, waardoor een gerichte inschatting een must is. “Zeker gezien het vooruitzicht dat het orderaantal wel eens heel hard kan oplopen, zijn we hier graag optimaal op voorbereid.”