11 sep Zo blijf je als handelsbedrijf na 124 jaar nog steeds succesvol
Bedrijven die 124 jaar bestaan zijn zeldzaam. J. Kisch en Zonen is zo’n familiebedrijf. Het geheim? Je snel aanpassen binnen je eigen grenzen, je eigen kracht erkennen en inzetten. De Amsterdamse toeleverancier voor de meubel- en interieurbouw focust zich op klantgerichtheid. En nu ook nog eens efficiënt.
Diepe kennis
Operationeel verantwoordelijke, Jeremy Parsser houdt technologische ontwikkelingen goed in de gaten. Hij ziet grote concurrenten digitaliseren, maar beseft dat het bedrijf hier niet volledig in mee kan gaan. Ondanks de gezonde klantenkring van bouwbedrijven, interieurarchitecten en projectontwikkelaars door heel Nederland, weet Jeremy dat het bedrijf dat het heel creatief moet zijn om te concurreren met de grote spelers. “2 jaar geleden hebben we een duidelijke keuze gemaakt: focus op de klant dus diepe kennis hebben van ons assortiment en daar goed over adviseren.”
Indeling magazijn in hoofden
Dat blijkt een goede strategie. Er zit diepe vakkennis in de 13 werknemers tellende organisatie. Medewerkers zijn getraind om klanten aan te voelen en goed te adviseren. Op klanten focussen betekent ook snel de correcte bestelling leveren. Daar was nog wel wat werk aan de winkel. De indeling van het 1000m2 tellende magazijn zat in de hoofden van de medewerkers. “Mijn opa had houten stellages gebouwd voor de voorraad”, zegt Frank van Teunenbroek, organisatiechef van het magazijn. “De goederen kwamen op een plek terecht waar er toevallig ruimte was. Op den duur leidde dat tot flinke looproutes. Maar we waren er aan gewend.”
Klanten bestellen 1 merk
Met de nieuwe strategie richtte J. Kisch en Zonen, het magazijn opnieuw in. De houten stellingen maakte plaats voor ijzeren varianten waardoor meer ruimte ontstond. En producten zijn gegroepeerd op merk. “Klanten bestellen meestal alle producten van 1 merk omdat die onderdelen goed op elkaar zijn afgesteld”, beargumenteert Frank.
Hoge omloopsnelheid
J. Kisch en Zonen hield de orderverwerking, inkoopadministratie en boekhouding in een maatwerkpakket bij dat al heel wat jaar in gebruik was. De voorraadadministratie werd niet in het systeem bijgehouden. Het was er niet voor gebouwd om 15.000 producten met een hoge omloopsnelheid in bij te houden. Daardoor duurde de orderverwerking te lang, want de medewerker moest naar het magazijn lopen om te kijken of het artikel op voorraad lag.
Keuze voor geïntegreerde oplossing
Jeremy wilde over op een cloudoplossing waarmee hij altijd zicht heeft op de voorraad en de financiën. De keuze viel op Exact Online voor Handel omdat dit een geïntegreerde oplossing is voor de boekhouding en voorraadadministratie. Het pakket was het duidelijkste van de systemen die J. Kisch en Zonen bekeken hebben. De inrichting ging snel dankzij gebruik van een app voor de voorraadtelling. “De orderverwerking gaat nu veel sneller en met minder fouten vanwege inzicht in de voorraad”, ervaart Jeremy. “Daardoor kunnen klanten later bestellen om hun bestelling de volgende dag in huis te hebben. Sommige producten liggen niet fysiek op voorraad maar komen via dropshipment op tijd aan bij de klant. Dit is ook ingeregeld in de software van Exact.
Verwaarloosbaar foutpercentage
De webshop voor klanten is ook gekoppeld aan Exact Online en wordt momenteel uitgebreid. Klanten hebben straks real-time inzage in de voorraad van hun klantspecifieke assortiment en orderinformatie. De automatisering is nu op pijl om focus op klantgerichtheid volledig te ondersteunen. Dit waarderen klanten. “We krijgen nu vooral veel bestellingen van de projectmarkt en interieurbouw die bouwt in het hele land”, zegt Jeremy. Dankzij de nieuwe automatisering kunnen we hen veel sneller leveren.”